Joukkuevoimistelu

Kuva: Emma Dubb, Hyvinkää Cup kevät 2019
Kuva: Emma Dubb, SyysCup syksy 2020

Lajiesittely

Joukkuevoimistelu on taitolaji, joka on kehittynyt suomalaisesta naisvoimistelusta. Joukkuevoimistelu koostuu monipuolisista vartalon liikkeistä, tasapainoliikkeistä, hypyistä ja muista liikkeistä kuten käsi- ja jalkaliikkeistä sekä hyppelyistä. Joukkuevoimistelun kilpailuohjelma on liikkeiden ja musiikin muodostama taiteellinen ja urheilullinen kokonaisuus. Joukkuevoimistelussa liikkeet suoritetaan jatkuvina, virtaavina sarjoina, joissa tulee esille liikesujuvuus ja esteettisyys. Laji vaatii voimistelijoilta kokonaisliikunnallisten lajitaitojen lisäksi fyysisiä ominaisuuksia, hyvää koordinaatiota ja rytmitajua. Joukkuevoimistelulle on myös tunnusomaista ilmaisullisuus ja joukkueen suorituksen yhtenäisyys ja yhtäaikaisuus.

Lajissa kilpaillaan keväällä vapaaohjelmilla ja syksyllä välineohjelmilla. Välinekilpailuissa välineet on määrätty ikäsarjoittain. Välineitä on naru, pallo, vanne, keilat ja nauha

Lisätietoja lajista löydät Voimisteluliiton sivuilta.

Lisätietoja seuran joukkuevoimistelun valmennusryhmistä löydät valmennusryhmät-välilehdeltä.