Freyat –joukkueet valloittivat joukkuevoimistelun aluemestaruuskilpailuissa

14.4.2015

Hyvinkään, Järvenpään ja Mäntsälän kuusi seurayhteistyöjoukkuetta kilpailivat Etelä-Suomen joukkuevoimistelun aluemestaruuksista 11. – 12.4. Vantaan Energia Areenalla. Joukkuevoimistelu on kasvattanut suosiotaan viime vuosina, mikä näkyy kilpailuissa huikeina osallistujamäärinä. Tälläkin kertaa kilpailuun osallistui yli 130 joukkuetta kahdeksassa eri sarjassa. Yhdessä joukkueessa kilpailee tavallisesti kuudesta kymmeneen voimistelijaa, joten voimistelijoita nähtiin viikonloppuna yli tuhat. Yksi kilpailuiden menestyneimmistä seuroista oli Hyvinkään Voimistelu ja Liikunnan, Järvenpään Voimistelijoiden ja Mäntsälän Voimistelijoiden seurayhteistyö HJM-tiimi Freyat –joukkueineen.

Lauantaina kilpailtiin kilpasarjoissa 12 – 14 –vuotiaat, 14 – 16 –vuotiaat, 16 – 20 –vuotiaat sekä naiset. HJM-tiimin seurojen joukkueita nähtiin kaikissa sarjoissa päivän aikana yhteensä kahdeksan. 12 – 14 –vuotiaissa palkinnoille nousi Järvenpään Voimistelijoiden Fresine Forte kategorialla A. Myös Mäntsälän Voimistelijoiden Indigo jr kuului kärkikymmenikköön kategorialla B. 14 – 16 –vuotiaiden kilpasarjassa  Freyat kilpa jr joukkue sijoittui hienosti kuudenneksi, mikä on sarjaan vasta nousseelta joukkueelta erinomainen saavutus. HJM-tiimin potin räjäytti sekä 16 – 20 –vuotiaissa että naisten sarjassa saavutetut aluemestaruudet Freyat -joukkueiden noustua kultamitaleille kummassakin sarjassa.

Sunnuntaina kilpailtiin 10 – 12 -vuotiaiden sarjassa sekä SM-sarjoissa 12 – 14 –vuotiaat, 14 – 16 –vuotiaat ja yli 16 –vuotiaat. HJM-tiimin seurojen joukkueita kilpaili päivän aikana seitsemän. 10 – 12 –vuotiaiden sarjassa kilpailleista yli 50 joukkueesta vain neljä ylsi parhaimpaan tulokseen eli 1. Kategoriaan, joista yksi oli Järvenpään Voimistelijoiden Felindat. Myös Freyat Futuren neljäs sija 12 – 14 SM-sarjassa oli hieno saavutus. Freyat –joukkueen hopea yli 16 –vuotiaiden SM-sarjassa viimeisteli viikonlopun. Vasta sarjaan noussut joukkue jäi vain 0,6 pistettä MM-kilpailuihin tähtäävästä Team Vantaasta (maksimiyhteispisteet ovat 20).

”Joukkueet ovat parantaneet suorituksiaan tasaisesti läpi kauden. Niin valmentajat kuin voimistelijat ovat tehneet laadukasta työtä”, toteaa seurayhteistyöprojektia luotsaava Johanna Tuovinen. ”Upeinta on nähdä, miten pitkäjänteinen seurayhteistyön kehittäminen alkaa tuottamaan tuloksia!” jatkaa Tuovinen.

Hyvinkään, Järvenpään ja Mäntsälän seurayhteistyö alkoi vuonna 2012 ja sitä on kehitetty aktiivisesti. Seurayhteistyö kattaa nyt jo kuusi Freyat –edustusjoukkuetta, mitkä kilpailevat joukkuevoimistelun kärkisijoituksista omissa sarjoissaan. Sen lisäksi seurayhteistyön avulla kehitetään kunkin voimisteluseuran harrastetoimintaa.

Tulokset

10-12 –vuotiaat Vivax / Hyvoli kat. 4, sija 12-14. (50 joukkuetta)

12-14 –vuotiaat SM Freyat Future / HJM 4. Sija (11 joukkuetta)

yli 16-v SM Freyat / HJM 2. Sija (2 joukkuetta)