Freyat kilpa -joukkueilla mitalien täyteinen alkukausi

12.11.2014

Isänpäivänä voimistelluissa Etelä-Suomen välinemestaruuskilpailuissa oli upea seurata kuinka Hyvinkään, Järvenpään ja Mäntsälän voimisteluseurojen joukkueet kannustivat toisiaan Töölön kisahalli raikuen. Keski-Uusimaa todellakin näkyi ja kuului positiivisesti niin voimistelumatolla kuin yleisölehtereillä. Hyvinkään, Järvenpään ja Mäntsälän seurayhteistyötä toteutetaan jo kolmatta vuotta onnistunein tuloksin.

Freyat kilpa -joukkueilla mitalien täyteinen alkukausi

Freyat kilpa jr -joukkue kilpailee 14–16-vuotiaiden kilpasarjassa. Viikko sitten kisakauden avanneen joukkueen kisasuoritus sunnuntain aluemestaruuskilpailuissa oli upeaa katsottavaa alkukauden haasteista huolimatta. Viiden tytön kokoonpano ei näyttänyt lainkaan vähäiseltä suurella voimistelumatolla, sillä vahva liikekieli ja koreografian liikkuvuus täyttivät tilan mainosti. Yleisöön välittyi voimistelijoiden väkevä ilmaisu ja vahva tahtotila, joukkue oli selvästi päättänyt onnistua. Tytöt saavuttivat suorituksellaan pronssia pistemäärällä 16,85. Tulos oli upea nosto edellisessä kisassa saatuihin kokonaispisteisiin.

16-20-vuotiaiden kilpasarjassa kilpaileva Freyat kilpa on ollut alkukaudesta voittamaton. Kauden avauskilpailussa Keravalla suoritus oli ehjä ja ohjelman tunnelma välittyi tuomaristolle. Joukkue keräsi pisteitä 16,83 voittaen sarjansa. Myös aluemestaruuskilpailuissa Freyat kilpa pystyi pitämään kärkisijansa. Etelä-Suomen aluemestaruus irtosi huippupistein 18,00. Voimistelijat yhdessä valmentajien kanssa olivat erittäin tyytyväisiä päivän suoritukseen. “Suoritus oli  hyvä! Emme olisi pystyneet parempaan tässä vaiheessa kautta”, totesi joukkueen valmentaja Johanna Tuovinen heti kilpailusuorituksen jälkeen.

Kummallakin joukkueella riittää vielä töitä, sillä parin viikon päästä 22.-23.11. kilpaillaan kilpasarjojen mestaruuksista Hyvinkäällä. Siellä joukkueet kohtaavat kaikki omien sarjojensa huiput. Joukkueet ovat asettaneet syksyn päätavoitteet Hyvinkäälle ja alkukauden perusteella lähtevät metsästämään mitalisijoja.

Freyat-tiimin 12 – 14 –vuotiaden SM-sarjan joukkueet Future ja Aspire kilpailevat ensimmäistä kauttaan vanteella ja uusilla kokoonpanoilla. Joukkueet ovat onnistuneet kehittymään läpi kauden nostaen pisteitään tasaisesti. Aluekisoissa Aspire saavutti pisteet 14,90 ja Future pisteet 14,52. 14 – 16 SM-sarjassa kilpaileva Freyat-joukkueen kausi on kärsinyt muutamista loukkaantumisista, mutta kokonaisuus vahvistuu jatkuvasti. Aluekilpailuissa joukkue oli pronssilla pistein 15,90. Joukkueet suuntaavatkin katseensa tiiviisti kohti SM-kilpailuita, mitkä kisataaan 29. – 30.11. Valkeakoskella.

Kilpailukausi on vasta kesken, mutta ennen seuraavia kisoja koko Freyat-tiimi nähdään yhteisesityksessä Voimistelugaalassa Helsingin jäähallissa lauantaina 15.11.2014. Voimistelugaala myös televisioidaan, joten jos ei ole mahdollisuutta lähteä jäähalliin esityksiä näkemään voi voimistelua katsoa Yle TV2 -kanavalta sunnuntaina 16.11. klo 12.05.

Liitteenä kuvat:

Freyat kilpa, kuva Hanna Tarkiainen